Organisatie versterken
Risicomanagement & Integriteit
Filosofie als instrument
Persoonlijke en Organisatie groei
SOCRATISCH GESPREK
(EEN VARIANT)
(EEN VARIANT)

Socratische gesprekken zijn een krachtig hulpmiddel voor organisaties die op zoek zijn naar nieuwe manieren om complexe problemen aan te pakken. Door middel van open en respectvolle communicatie en kritisch denken, kunnen deelnemers diepere niveaus van begrip bereiken, misverstanden overbruggen en nieuwe mogelijkheden ontdekken.
MEESTERSCHAP IN WEERBAARHEID
INLEIDING
In de wereld van organisaties is het van groot belang om grondige kennis van zaken te hebben en praktische ervaring op te doen. Deze kennis en ervaring geven sturing en richting aan ons handelen. Goede communicatie, integer, verantwoordelijk en zorgvuldig handelen zijn principes die kenmerkend zijn voor een sterke organisatiecultuur.
Helaas blijkt de praktijk vaak weerbarstig. Organisaties en teams worden nogal eens verzwakt door verschillende mens- en wereldbeelden, oppervlakkige meningen, gemakkelijke vanzelfsprekendheden en cognitieve dissonantie. Dit kan leiden tot misvattingen, operationele problemen en vervreemding van een organisatie.
Het is van belang om in te zien dat kortzichtig denken en het overschatten van onze invloed in complexe zaken kan leiden tot spanningen en reacties met een averechts effect. Het is daarom cruciaal om de weerstand van de werkelijkheid niet te onderschatten en om verschillende opvattingen over hoe iets moet gebeuren te respecteren en indien mogelijk te integreren in het besluitvormingsproces.
EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN
DE ORGANISATIE PROBLEMATIEK
DE ORGANISATIE PROBLEMATIEK
Een filosofische benadering van een organisatorisch vraagstuk kan bijdragen in het doorzien van het probleem, slechte argumenten, misleiding, mistige taal, gebrek aan kennis en overzicht, slechte communicatie en of commerciële retorica.
Filosoferen is het aanwenden van een denkactiviteit in het analyseren, synthetiseren, redeneren, logische nadenken en verhelderen van gebruikte begrippen, het vragen naar argumenten, principes en beginselen, waarbij opvattingen en concepten tevens worden benaderd vanuit verschillende perspectieven en recht wordt gedaan aan aspecten van de werkelijkheid die van toepassing zijn.
Het denkraam wordt op deze wijze verruimd en versterkt aangaande een kwestie of vraagstuk, zodat fundamenteler inzicht en nieuwe ideeën ontstaan omtrent factoren en actoren die er wel en niet toe doen.
SOCRATISCH GESPREK
Het socratisch gesprek is een krachtige methode om complexe organisatievraagstukken helder te krijgen. Door gezamenlijk na te denken over een onderwerp, wordt het denkraam verruimd en het blikveld vergroot. In tegenstelling tot een debat wordt er tijdens een socratisch gesprek een dialoog gevoerd waarbij de deelnemers hun morele uitgangspunten, overtuigingen en opvattingen kritisch onderzoeken. Om het gesprek goed te laten verlopen, zijn verschillende deugden essentieel, zoals doorvragen met moed, goed luisteren, geduld hebben, tolerantie jegens andere opvattingen, onderbouwen en argumenteren van je uitgangspunten en bereid zijn om je opvatting te herzien.
Het resultaat van een goed socratisch gesprek is dat relevante zaken helder worden. Dit stelt de deelnemers in staat om weloverwogen beslissingen te nemen en te handelen vanuit inzicht in plaats van willekeur, dogma’s of emoties. Dit leidt tot integer en zorgvuldig handelen, waarbij keuzes of handelingen verantwoord kunnen worden voor zowel de persoon zelf als voor de organisatie.
FILOSOFISCHE VRAGEN
De weg van het socratisch gesprek begint met een uitgangsvraag die aansluit bij de ervaringen van de deelnemers. Uitgangsvragen kunnen zijn:
Welke gemeenschappelijke principes, waarden en normen zijn noodzakelijk om een organisatie of team goed te laten functioneren
Wat is een integere organisatie of team
Wanneer ben ik of zijn we niet meer integer
Wat is professionele verantwoordelijkheid
Wat is een sterke organisatiecultuur
Wat is zorgvuldig risicomanagement
………… in te vullen door de organisatie als vraag aangaande een bepaalde kwestie
PRESENTATIE (INTERACTIEF):
KENMERKEN VAN EEN ORGANISATIE
KENMERKEN VAN EEN ORGANISATIE
Voorafgaand aan het socratisch gesprek kan eerst een introducerende presentatie worden gegeven om de deelnemers een beeld te geven van de verschillende aspecten, actoren, factoren en risico’s die zich kunnen laten gelden in het domein van management en organisatie.
Tijdens deze presentatie komen de volgende onderwerpen aan bod:
1 Filosofie van management en organisatie – werkelijkheid en waarheid
2 De organisatie als systeemwereld – leefwereld; Jurgen Habermas
3 De formele – informele organisatie; Chester Barnard
4 Organisatie als gemeinschaft- gezellschaft; Ferdinand Tonnies
5 Niveaus van cultuur in een organisatie; Edgar Schein
6 Metaforen van organisaties; Gareth Morgan
7 Macht in organisaties.
8 Organisatie Integriteit en Vertrouwen.
9 Risico’s en- in organisatie.
10 Wetenschappelijk management en mode.
11 Waarden Deugden en Principes; Aristoteles, Immanuel Kant.
12 Denkraam verruimen; Jos Kessels, Erik Boers, Pieter Mostert.
PRAKTISCHE INFORMATIE
Sessie
Een sessie duurt een dagdeel (2 1/2 uur) en is bedoeld voor een beperkt aantal deelnemers van maximaal 8 personen, om de kwaliteit van het Socratisch gesprek te waarborgen. De sessie bestaat uit een presentatie en een begeleid Socratisch gesprek, waarbij we gezamenlijk nadenken over een bepaald onderwerp of vraagstuk van de organisatie.
De kosten voor een sessie bedragen EUR i.o- excl. btw en zijn inclusief voorbereiding en reistijd. Eventuele kosten voor de locatie, een beamer-projectiescherm en reiskosten worden apart en in overleg in rekening gebracht.
Tijdens de zomermaanden bieden wij de optie om de presentatie en het Socratische gesprek te houden in een hotel gelegen direct aan de Loosdrechtse plassen. Daar kan tevens gezorgd worden voor koffie, thee en een buffetlunch. In het kader van teambuilding is het mogelijk om na het Socratisch gesprek een tocht per sloep of skûtsje te maken over de Loosdrechtse plassen en/of de Vecht.
Het varen per sloep biedt ook de gelegenheid om als team na te praten, terwijl er tijdens het varen met het skûtsje zeilinstructie wordt gegeven en aandacht wordt besteed aan manoeuvreervaardigheden (Plassenvaart Loosdrecht).
De wensen en aanvullende kosten voor beide opties worden vooraf met de opdrachtgever besproken.
OVER
REMMELTS-CONSULTANCY
Na het afronden van mijn filosofie studie en de master filosofie van management en organisatie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, besloot ik in 2010 Remmelts Consultancy te beginnen. Ik heb ruime ervaring met het onderzoeken van criminaliteit en integriteitsvraagstukken binnen wereldwijd opererende organisaties die betrokken zijn bij internationale handelstransacties.
Vanaf 1977 heb ik gewerkt als maritiem-recherche deskundige bij de Landelijke Politiedienst (Rijkspolitie) in Amsterdam en KLPD Driebergen. Ik was betrokken bij tal van internationale fraude onderzoeken. In 1992 maakte ik de overstap naar het bedrijfsleven, waar ik namens wereldwijd opererende verzekeraars verantwoordelijk was voor de uitvoering van toedrachtonderzoeken en meer dan vierhonderd risicosurvey’s inzake handelstransacties, logistiek en transport over de weg, zee en lucht. De integriteit van de organisaties in de keten en security aspecten waren hierbij van groot belang.
Naast mijn werkzaamheden als consultant voer ik regelmatig socratische gesprekken als gespreksleider. Dit doe ik in verschillende samenstellingen, over morele, maatschappelijke en organisatorische kwesties.


Remmelts Consultancy
Remie Remmelts MA
Loenen aan de Vecht
Tel: 06 5335 8456